Rzecznik Praw Pacjenta informuje: Zgłoszenia i zapytania pacjentów dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych podczas pobytu zagranicą

Kategoria: Zdrowie

Tematyka leczenia zagranicą oraz dostępu do karty EKUZ coraz częściej pojawia się podczas rozmów telefonicznych prowadzonych na Infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. W latach 2014-16 przeprowadzono 635 rozmów poświęconych temu zagadnieniu. W tym okresie do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło również 89 spraw dotyczących prawa do świadczeń zdrowotnych zagranicą oraz karty EKUZ.

Pacjenci kontaktujący się w tej sprawie z Biurem pytają najczęściej o zasady wydawania karty EKUZ, uprawnienia jakie daje im karta podczas leczenia zagranicą, zarówno w przypadku wizyty u lekarza rodzinnego jak i podczas leczenia specjalistycznego. Pojawiają się także pytania dotyczące dostępu do specjalistycznych badań w ramach ważnej karty EKUZ: zarówno badań podstawowych jak również przesiewowych. Do Biura zgłaszają się również pacjenci, którzy otrzymali kartę EKUZ w jednym krajów europejskich i chcieliby skorzystać ze swoich uprawnień do świadczeń zdrowotnych w Polsce. Natomiast turyści wypoczywający zagranicą zgłaszają również problemy z uzyskaniem dostępu do leczenia podczas wakacyjnych wyjazdów w ramach ważnej karty EKUZ. Pacjenci zgłaszają również problemy z zagubieniem karty EKUZ, opóźnieniem w jej wystawieniu oraz pytają o ew. zwrot kosztów z NFZ w przypadku nieposiadania karty. Często pojawiają się również zapytania dotyczące nieodpłatnych świadczeń związanych z porodem i połogiem na podstawie karty EKUZ przez pacjentki ubezpieczone w Wielkiej Brytanii.

Pacjenci przebywający czasowo zagranicą pytają najczęściej o procedurę i zwrot kosztów leczenia w kraju pobytu, skarżą się na brak możliwości leczenia w ramach dyrektywy transgranicznej, pytają o koszty hospitalizacji w krajach UE, w tym koszty transportu sanitarnego. Pacjenci są również zainteresowani możliwością pozyskania zagranicznej dokumentacji medycznej czy też zwolnienia lekarskiego a także refundacji zabiegów operacyjnych w tym m.in. zaćmy.

 

W sytuacji, gdy Rzecznik Praw Pacjenta stwierdzi prawdopodobieństwo naruszenia praw pacjenta wszczyna postępowanie wyjaśniające. W latach 2014-16 Rzecznik przeprowadził dwa postępowania wyjaśniające dotyczące powyższej tematyki. W jednym przypadku stwierdził naruszenie praw pacjenta do dokumentacji medycznej – sprawa dotyczyła odmowy uzupełnienia danych osobowych na skierowaniu pacjenta, który poddał się zabiegowi operacyjnemu w ramach dyrektywy transgranicznej.

za: http://www.bpp.gov.pl

 

Kontkat

Adres urzędu

Herb Powiatu Starostwo Powiatowe w Hajnówce

ikonka adresuul. Aleksego Zina 1,

 17-200 Hajnówka

telefon ikonka  Telefon: +48 85 682 27 18

 Faks: +48 85 682 42 20

email:

sekretariat@powiat.hajnowka.pl

Administrator strony email:

redakcja@powiat.hajnowka.pl

obraz imitujący zegar  Godziny pracy:

 poniedziałek - piątek: 7:30 - 15:30

Zapowiedzi

 

plakat

wykrzyknik.gif

 W najbliższy weekend:

 

 

 

                     Więcej zapowiedzi