Świąteczne zakupy – konsumencie pamiętaj o swoich prawach!

Kategoria: Informacje prasowe

Okres świąteczno – noworoczny to czas odpoczynku i czerpania radości ze spotkań z najbliższymi. Jest to jednak równocześnie (a może przede wszystkim?) gorący okres dla naszych portfeli, bowiem przyjemności, jak powszechnie wiadomo, kosztują najwięcej. Kupujemy dużo i chętnie – nie tylko w stacjonarnych marketach, ale coraz częściej sięgamy do wygodniejsze formy zakupów, jakimi są sklepy internetowe. Bez względu na sposób nabywania towarów i usług konsument jest chroniony przez prawo – pamiętajmy jednak, że przysługujące im uprawnienia różnią się w zależności do tego, czy towar został zakupiony w sieci czy w sklepie stacjonarnym.

Zwrot towaru w sklepie internetowym…

Zgodnie z przepisami, które reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz.827) klientowi sklepu internetowego przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14. dni od dnia otrzymania towaru. Konsument może odstąpić od umowy składając u przedsiębiorcy odpowiednie oświadczenie – przygotowanego samodzielnie lub za pomocą formularza udostępnionego przez przedsiębiorcę (art.30). Następnie konsument jest zobowiązany odesłać towar – niezwłocznie, nie później niż w terminie 14. dni od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Częstą praktyką sklepów internetowych jest uzależnianie odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu – to działanie niezgodne z prawem, bowiem opakowanie nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Pomimo tego wskazane jest  jednak,  aby – w miarę możliwości – zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne pudełko. Istotną kwestią jest także zwrot kosztów przesyłki – ustawa mówi, że przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14. dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (art. 32). Pamiętajmy jednak, że zwrot kosztów obejmuje najtańszy sposób dostarczenia przesyłki, oferowany przez przedsiębiorcę – tak więc jeśli zwracamy towar za pomocą droższej możliwości, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu dodatkowych kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę. Konsument kupujący w sieci musi także pamiętać, iż nie od każdej umowy zwartej na odległość przysługuje przywilej odstąpienia. Przypadki braku takiej możliwości reguluje art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Prawo od odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umowy, np. zawartej w drodze aukcji publicznej (np. zakupy na Allegro), o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism za wyjątkiem prenumeraty, w której przedmiotem są nagrania dźwiękowe, wizualne lub  programy komputerowe, dotyczącej wydarzeń rozrywkowych, sportowych czy kulturalnych z oznaczonym terminem czy dotyczącej towaru ulegającego szybkiemu zepsuciu lub mającego krótki termin przydatności do użycia. Przy okazji warto wspomnieć, że odbiór osobisty rzeczy kupionej w e-sklepie nie powoduje utraty przez konsumenta prawa do odstąpienia od umowy. Jest jednak małe „ale” - przy tej metodzie odbioru przesyłki zwróćmy uwagę na jedną kwestię – czy wybierając towar w sklepie internetowym dokonujemy zakupu (a więc zawieramy umowę na odległość) czy rezerwacji produktu (a więc umowa sprzedaży zawierana zostaje w momencie jego odbioru) – w przypadku tej drugiej opcji konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.

…a zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

W przeciwieństwie do transakcji zawieranych na odległość, w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym prawo odstąpienia od umowy tylko dlatego, że dana rzecz przestała się nam podobać zależy od dobrej woli sprzedawcy. Oczywiście, większość „sieciówek” ze względów wizerunkowych dopuszcza zwrot towaru, ale jest to kwestia wewnętrznej polityki firmy, nie regulacji prawnych.

Reklamacja towaru - podstawą rękojmia

Osobną kwestią jest reklamacja. Jeśli zakupiony towar jest niezgodny z umową (np. żelazko się przegrzewa, telewizor nie ma funkcji, o jakiej zapewniał sprzedawca) konsumentowi przysługuje prawo do reklamacji. Podstawą reklamowania towaru mogą  być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona) – zarówno w przypadku nietrafionego zakupu w e-sklepie czy markecie stacjonarnym. Przepisów dotyczących rękojmi należy szukać w Kodeksie Cywilnym. Szczegółowe informacje dotyczące reklamacji znajdują się tutaj, niemniej przytoczmy podstawowe informacje:

po pierwsze formy reklamacji: W ramach rękojmi możemy żądać od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru, obniżenia ceny albo − przy wadzie istotnej – odstąpienia od umowy.

po drugie terminy: sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku stwierdzenia takowych przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru – niemniej jednak najlepiej  jest zgłosić problem od razu. Co istotne, jeśli wada została stwierdzona w ciągu roku od dnia zakupu, w prawie funkcjonuje korzystne dla konsumenta domniemanie, że istniała ona już w chwili transakcji (art. 568 § 1.Kodeksu Cywilnego). Z kolei w przypadku produktów spożywczych, reklamacji dokonujemy bezpośrednio u sprzedawcy, w ciągu trzech dni od daty sprzedaży, otrzymania towaru bądź otwarcia opakowania. Tak więc informacja przy kasie dotycząca braku uwzględnienia reklamacji po odejściu od kasy jest niezgodna z prawem.

Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów. Do rzecznika może zgłosić się każdy, kto potrzebuje pomocy w zakresie ochrony interesów konsumenta, ma problemy z wyegzekwowaniem przysługujących praw. Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Hajnówce (ul. A. Zina, pokój nr 21, w godz. 7.30 – 15.30 pn. – pt.), tel.  85 682 30 45.

Przydatne adresy www:

http://ezakupy.uokik.gov.pl/

www.ukoik.gov.pl

 

Katarzyna Nikołajuk

Konsultacje: Danuta Rola, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów

Kontkat

Adres urzędu

Herb Powiatu Starostwo Powiatowe w Hajnówce

ikonka adresuul. Aleksego Zina 1,

 17-200 Hajnówka

telefon ikonka  Telefon: +48 85 682 27 18

 Faks: +48 85 682 42 20

email:

sekretariat@powiat.hajnowka.pl

Administrator strony email:

redakcja@powiat.hajnowka.pl

obraz imitujący zegar  Godziny pracy:

 poniedziałek - piątek: 7:30 - 15:30

Zapowiedzi

Zapraszamy na ferie w regionie

plakat

wykrzyknik.gif

 W najbliższy weekend:

 

KONCERT NOWOROCZNY, 20.01.2018

Spacer tematyczny "Skrzydlata zima", 20.01.2018

 

 

                     Więcej zapowiedzi