INFORMACJE...
   AKTUALNOŚCI - ARCHIWUM -  2004 MAJ

Wyjazd edukacyjny po terenie polskiej części
Euroregionu Niemen w ramach projektu

W dniach 10-11-12 maja 2004 r. Starostwo Powiatowe w Hajnówce zorganizowało wyjazd edukacyjny po terenie polskiej części Euroregionu Niemen w ramach projektu  „Poznajmy siebie wzajemnie – edukacja kulturowa młodzieży polskiej i białoruskiej w regionie Puszczy Białowieskiej” finansowanego z Narodowego Programu PHARE 2001, Fundusz Małych Projektów, Polska Granica Wschodnia, zarządzanego przez Euroregion Niemen.

1.	PRZED SZKOLNYM SCHRONISKIEM MŁODZIEŻOWYM W BIAŁYMSTOKU

2.	CENTRUM BIAŁEGOSTOKU

3.	NA DZIEDZIŃCU "PAŁACU BRANICKICH"

4.	CZEKAMY NA WYKŁAD I POKAZ MULTIMEDIALNY O HISTORII RODZINY BRANICKICH

NASZ PRZEWODNIK

OGRODY PAŁACOWE

TYKOCIN – W ODDALI SYNAGOGA

W ŚRODKU SYNAGOGI

W MUZEUM PRZY SYNAGODZE

TYKOCIN – RYNEK, W ODDALI ZESPÓŁ KOŚCIELNY ŚW. TRÓJCY

ZABYTKOWE ULICZKI TYKOCINA

Uczestnikami wyjazdu była młodzież szkolna z polski (przedstawiciele Zespołu Szkół w Czyżach) i Republiki Białoruś (przedstawiciele Gimazjum w Prużanach), łącznie 20 osób z opiekunami – zwycięzcy – poprzedniego etapu projektu - konkursu - „Poznajmy siebie wzajemnie” (szerzej o konkursie – patrz artykuł – www.powiat.hajnowka.pl/archiwum/2004/marzec/projekt.htm). Celem wyjazdu było poznanie ważnych miejsc dla kultury i historii obu narodów oraz integracja, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie przyjaźni wśród młodzieży.

Zwiedzanie malowniczego Podlasia zaczęliśmy od „stolicy” regionu czyli miasta Białystok. Po przybyciu na miejsce i zakwaterowaniu w Schronisku Młodzieżowym zaczęliśmy zwiedzanie od zabytkowej Cerkwi Św. Mikołaja. Jest to cerkiew z 1846 roku reprezentująca bogaty styl klasycyzmu rosyjskiego. Następnym elementem naszej wycieczki było zwiedzanie neogotyckiej katedry z początku XX wieku oraz przylegającego do niej późnorenesansowego kościoła Wniebowzięcia NMP z lat 1617 - 1626 z pięknym barokowym wystrojem. Po zwiedzeniu kościoła udaliśmy się w stronę zespołu pałacowo – parkowego dawnej rezydencji Branickich, najwspanialszego zabytku Białegostoku i całego Podlasia. Pałac, zwany „polskim Wersalem” powstał w latach 1691 – 1697 w wyniku przeprowadzonej przez Tylmana Gameron przebudowy dawnego zamku. Po zwiedzeniu dziedzińca pałacowego zostaliśmy zaproszenia do środka pałacu gdzie przygotowano pokaz multimedialny oraz opowiedziano historię i koleje życia  Rodziny Branickich.

Następnym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie modernistycznego kościół św. Rocha, zbudowanego w latach 1927 – 1946 jako pomnika dla uczczenia odzyskania przez Polskę niepodległości z którego balkonów podziwialiśmy panoramę Białegostoku.

Pierwszy dzień naszej wycieczki dobiegał końca. Po smacznej kolacji w Barze „Merino” pojechaliśmy na „wielkie” zakupy do hipermarketu aby nasi goście z Republiki Białoruś mogli zakupić interesujące ich produkty. Jedynym minusem pierwszego dnia wyjazdu była pogoda i deszcz który niezmiennie towarzyszył nam przy każdej okazji.

Drugiego dnia, po śniadaniu i wykwaterowaniu ze schroniska młodzieżowego – już przy lepszej pogodzie -  pojechaliśmy do Tykocina gdzie zwiedziliśmy synagogę z 1642 roku oraz sam trochę „senny” Tykocin z zabytkowymi domami i kamieniczkami.

Po drodze i wizycie w Mońkach, gdzie zjedliśmy obiad, udaliśmy się do Terenowego Ośrodka Edukacyjnego Biebrzańskiego Parku Narodowego gdzie czekał przewodnik, który oprowadzał nas po zespole kładek i platform i wież widokowych. Przeszliśmy prawie 5 km, a zwieńczeniem naszej wędrówki było dostrzeżenie łosia przez lornetkę chodzącego po grzęzawisku Biebrzy.

Po ciężkim i wytężonym zwiedzaniu BPN-u udaliśmy się w stronę Augustowa gdzie wg planu w Przewięzi mieliśmy nocleg i kolacje.

Dzień ostatni naszej wizyty na Podlasiu zaczęliśmy od zwiedzania Augustowa położonego na skraju Puszczy Knyszyńskiej. Miasto styka się bezpośrednio z 3 jeziorami: Neckiem, Białym oraz Sajnem które przecina rzeka Netta włączona w system Kanału Augustowskiego. Po zwiedzeniu centrum miasta oraz nowoczesnej siedziby Augustowskiego Punktu Informacji Turystycznej udaliśmy się do portu aby odbyć rejs statkiem po jeziorach oraz Kanale Augustowskim. Ciekawostka jest fakt iż Kanał zbudowano w latach 1824 – 1839. Polski odcinek kanału wynosi 80 km i przebiega skanalizowanymi odcinkami rzek Netty i Czarnej Hańczy, połączonych ze sobą jeziorami augustowskimi. Aby pokonać prawie 55-metrową różnicę wysokości, wybudowano 18 śluz komorowych. Sami mięliśmy okazję przeżyć tzw. śluzowanie, czyli przepłyniecie przez kanał łączący jeziora o różnicy wysokości ok. 1 m. Wycieczkę zakończyliśmy późnym popołudniem wracając na obiad do Białegostoku, a po nim zawożąc naszych gości na przejście graniczne w Bobrownikach.

Wyjazd – z relacji i po rozmowach z młodzieżą – udał się wyśmienicie i każdy łącznie z opiekunami był zadowolony. Szczególnie nasi goście z Republiki Białoruś byli niezmiernie poruszeni i zachwyceni wspaniałymi zakątkami Podlasia które mieli okazję zobaczyć i zwiedzić. Młodzież nawiązała kontakty, zawiązały się przyjaźnie które w przyszłości będą kontynuowane i zaowocują wspólnymi przedsięwzięciami

Starostwo Powiatowe w Hajnówce Wydział Promocji, Rozwoju Regionalnego, Turystyki i Współpracy z Zagranicą

Mariusz Gorustowicz

BIEBRZAŃSKI PARK NARODOWY BIEBRZAŃSKI PARK NARODOWY BIEBRZAŃSKI PARK NARODOWY – DOSTRZEGLIŚMY ŁOSIA...!!

AUGUSTÓW – REJS STATKIEM „SERWY” AUGUSTÓW – REJS STATKIEM „SERWY” AUGUSTÓW – REJS STATKIEM „SERWY” 18.	AUGUSTÓW - NA STATKU "SERWY" - PRZYGOTOWANIE DO ŚLUZOWANIA 19.	KONIEC REJSU PO JEZIORACH I KANALE AUGUSTOWSKIM